14 paź 2016

Kupmy Superhawki!

Zakończenie negocjacji z Airbus Helicopters w sprawie Caracali było przeprowadzone w sposób dosyć karkołomny ale wydaje się że rząd Polski powoli zaczyna wychodzić na prostą. Co więcej, ma szansę zrobić dobry interes i wyposażyć wojsko w lepsze śmigłowce.

Najgorszy byłby stan zawieszenia jaki znaliśmy od lat pod rządami PO-PSL a potem przez rok pod rządami PiS.  Jak mówi stara wojskowa prawda, lepsza jest zła decyzja niż brak decyzji.
Cale szczęście tym razem proces decyzyjny nie ugrzązł, ale został przyspieszony. Minister Macierewicz ogłosił że Polska kupi śmigłowce Black Hawk produkowane w Mielcu. Jeszcze w tym roku dwa a następnych latach kolejne dla WS. Co ciekawe w całej tej sprawie w świetle reflektorów poległo kłamstwo którym karmiono Polaków od ćwierćwiecza, jakoby kapitał nie miał narodowości. Władze Francji zareagowały alergicznie. Prezydent Hollande nawet odwołał wizytę w Polsce a polskiej rządowej delegacji zaproszonej na paryskie targi Euronaval 2016 odebrano oficjalny status i kazano płacić.

 Tym razem jednak rząd Polski nie dał się zastraszyć ani Francuzom, ani ujadaniem naszej "totalnej opozycji" i lokajskich mediów i przystąpił do kontrofensywy. Francuzom przypomniano kto ich nauczył jeść nożem i widelcem i ogłoszono kupno śmigłowców produkowanych przez amerykańską konkurencję. Francuzi, pomimo że ogłosili że będą domagać się odszkodowania (co jest rutynową procedurą w przypadku utraty kontraktu) dostali nadzieję na inne kontrakty, a tych będzie sporo w najbliższych latach. Co więcej minister Waszczykowski zasygnalizował, ze pewna liczba Caracali jednak zostanie zakupiona dla eskadry MW zajmującej się ratownictwem.

Jest to jedna z opcji aczkolwiek nie najszczęśliwsza jeśli już zdecydowano o zakupie śmigłowców Black Hawk. Lepiej byłoby kupić śmigłowce Sikorsky S-92 (H-92) Superhawk które są młodsze konstrukcyjnie i w znacznym stopniu zunifikowane z Black Hawkiem (mogą mieć m.in. takie same silniki). Mają przy tym znacznie większą kabinę (jako że rozmiary Black Hawka były ograniczone wymogiem transportu na pokładzie C-130) co w wersji SAR i nie tylko, nie jest bez znaczenia! Można by w takim układzie zunifikować całą flotę śmigłowcową - średnie UH-60 Black Hawk, duże H-92 Superhawk i bojowe AH-64 Apache (również te same silniki i inne podzespoły). Logistyka mogłaby na takim wyborze znacznie zyskać, jak również koszty eksploatacji i przechowywania części zamiennych. Wzrosłaby gotowość całej floty śmigłowców. Byłby to logiczny krok po dzisiejszej rodzinie Mi-8/17 - Mi-14 - Mi24.

A więc, Panie ministrze Macierewicz - nie zatrzymuj się w pół drogi, jak się powiedziało A, trzeba powiedzieć B i kupić dla marynarzy Superhawki!

Superhawk podczas wizyty w Mielcu w 2008 roku.

6 komentarzy:

  1. (...)Zakończenie negocjacji z Airbus Helicopters w sprawie Caracali było przeprowadzone w sposób dosyć karkołomny ale wydaje się że rząd Polski powoli zaczyna wychodzić na prostą.(...)
    Szybka sekwencja wydarzeń wskazuje raczej na to, że ona była planowana... w tydzień nie znajduje się przecież wolnych śmigłowców do opylenia.

    (...)Co ciekawe w całej tej sprawie w świetle reflektorów poległo kłamstwo którym karmiono Polaków od ćwierćwiecza, jakoby kapitał nie miał narodowości.(...)
    Jasne... PZL Mielec to polska firma...
    Takie sugestie tylko przybliżają mnie do uwierzenia w nielegalne wpływanie pewnego amerykańskiego patrioty na Macierewicza.

    (...)Francuzi, pomimo że ogłosili że będą domagać się odszkodowania (co jest rutynową procedurą w przypadku utraty kontraktu) dostali nadzieję na inne kontrakty, a tych będzie sporo w najbliższych latach.(...)
    Niestety te nadzieję mają pewną słabość... są te same braki offsetowe, z powodu których przepadł ten przetarg.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy ta propozycja była napisana ironicznie?
    Ad. S-92, a właściwie w kontekście militaryzacji H-92, należy zapoznać się z historią kanadyjskiego CH-148 Cyclone... po 12 latach od podpisania kontraktu, to dalej jest nieoperacyjna maszyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma Pan nieaktualne informacje. W ubiegłym roku weszły do służby i są w pełni operacyjne. https://www.flightglobal.com/news/articles/canada-accepts-first-six-sikorsky-ch-148-cyclones-413896/

      Usuń
    2. Anonimowy10/20/2016

      Co wiecej versja VIP, VH-92 dla prezydenta USA, zostala dopuszczona do produkcji. Skoro jest dobra dla prezydenta USA, to chyba nada sie do WP?

      wojtek

      Usuń
  3. Wygląda na to, że sprawa rypła się na całego:
    http://www.cyberdefence24.pl/475092,zmiany-w-programie-modernizacji-technicznej-szybkie-zakupy-dla-ot-okrety-podwodne-po-2024-roku

    OdpowiedzUsuń
  4. A te 2 Black Hawki kupione w tamtym roku to gdzie stacjonują ?

    OdpowiedzUsuń